De verkoop van zware vrachtwagens (meer dan 16 ton) liet de sterkste groei zien met een stijging van bijna 75 procent tot 16.397 stuks. De groei werd vooral gestuwd door Groot-Brittannië, waar de verkoop van zware vrachtwagens met ruim 152 procent omhoogschoot ten opzichte van vorig jaar. Duitsland en Frankrijk volgden met groeicijfers van 78 en 68 procent.

In de landen van de Europese Unie werden vorige maand in totaal 21.815 nieuwe vrachtauto’s zwaarder dan 3,5 ton verkocht, ofwel 54 procent meer dan in februari 2010. De verkoop van bestelbusjes, zoals de Citroen Jumpy, de Ford Transit en de Opel Movano, klom met 12,3 procent tot 118.040 stuks. Het segment bussen en touringcars liet een daling zien met 4,7 procent.

Nederlandse bedrijfsauto’s

In Nederland klom de verkoop van bedrijfsauto’s in februari met ruim een kwart tot 6052 voertuigen.

In de eerste twee maanden van het jaar werden in de EU 290.695 bedrijfsauto’s aan de man gebracht, een stijging van 18,5 procent op jaarbasis.

De verkoop van bedrijfsauto's zit al maanden in de lift dankzij het economische herstel in Europa en de Verenigde Staten en een sterke vraag uit snelgroeiende Aziatische landen. Het Zweedse Volvo Trucks, de op een na grootste vrachtautoproducent ter wereld, maakte vorige maand bekend weer zwarte cijfers geschreven te hebben over 2010 wegens het sterke herstel van de vraag. Voor 2011 voorziet het concern, dat zijn trucks ook onder de merknamen Renault, Mack, UD Trucks en Eicher verkoopt, een verdere toename van de vraag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl